CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

Сбогом, Слънчев бряг

Калояна Живкова
Прогнозите, че Слънчев бряг ще се превърне в мъртъв град от бетон, не са от вчера. Не са едно и две изказванията на специалисти, които твърдят, че най-големият ни курорт скоро ще стане като Палма де Майорка. Там преди години се наложило да събарят десетки хотели, защото разбрали, че курортът е заприличал на квартал, в който няма спокойствие, и съответно затова туристите избягали.
Това обаче няма да е сценарият за Слънчев бряг. Нашият ще е много по-лош. Типичен за Балканите - ще бъде като сюжет за филм на Костурица, а не като за Алмодовар.
Всеки, който сравнява Слънчев бряг с който и да е испански курорт, със сигурност не е посещавал никога Испания. Там дори и през най-лошите години на масово строителство не се е случвало да си подадеш ръката от прозореца на хотелската стая и да хванеш протегнатата длан на съседа от близкия хотел. Прекалено близкия… Не съм чула в западноевропейските курорти да има и проблем с канализацията. При нас този проблем е с главно „П". При първия пороен дъжд алеите и улиците в Слънчев бряг стават реки, при това пълноводни. И при това изпълнени с …. фекалии.
Канализацията е пригодена за десет пъти по-малко натоварване, това е и причината понякога в реките да се забелязват и плуващи екскременти.
Не трябва да пропускаме и друга много важна подробност за нашия курорт. Освен реки има и кални блата, тъй като между голяма част от новите хотели няма улици. Има само кал и мръсотия. Тази „екстра" също си е чисто балканска. Впрочем да не обиждаме останалите държави в нашия регион. Те като че ли нямат точно такива проблеми. Това е и причината все повече туристи да предпочитат курортите им пред нашите.
Дори и българите вече бягат възможно най-далеч от родното Черноморие и остават милиони в съседни държави - най-вече в Турция и Гърция. Малко останаха мазохистите, които плащат хиляди, за да слушат до ранни зори чалга или хаус в курорт, който създава усещане за софийски квартал. Не е ясно и докога у нас ще идват социално слаби европейци. Току-виж се насочили към други евтини дестинации. Там поне токът няма да спира, винаги ще има вода и обслужващият персонал ще знае поне един западен език.
Всичко, изброено по-горе, се вижда с просто око. Трябва само да постоите няколко дни в Слънчев бряг. Това е и причината дори за по 1 евро трудно да се намират купувачи на тези бетонни паметници на глупостта. Справка в агенции за продажба на имоти показва, че хотелите се продават дори и с подписани договори с туроператори. И пак никой не ги иска!
Ясно е, че отсега нататък само можем да си мечтаем Слънчев бряг да бъде като Палма де Майорка в най-тъмния период на испанския курорт. Сравнението е нелепо. Слънчев бряг е обречен. Единственото, на което можем да се надяваме, е това да не се случи и с райските най-южни точки на България. Уви, май вече е късно за молитви. Дивият къмпинг „Корал" ще става луксозен курорт с 2500 апартамента, село Лозенец има амбиции да се превърне в огромен квартал, Синеморец вече сивее от десетки постройки, крупни инвеститори са хвърлили око и на Резово… Тъжно и нелепо!
Брой: 3355, Четвъртък, 16 Октомври 2008

Другите за нас: Шотландски туристи описват ужасяващите си преживявания в Елените

1 Септември 2008

Първо ги отровили, после едва не ги гръмнали с шокова пушка, накрая се натъкнали на порно филм на живо в хотела

Не съчинение на тема " Как прекарах лятната ваканция", а истински сценарий за филм на ужасите описват в електронното издание на Sunday mail семейство шотландски туристи.

Бернард и Маркарет Строкан от Килмарнок се оплакват в изданието, че почивката им в хотел Р... П... в Елените, изграден в египетски стил, била окончателно провалена последната вечер, когато се натъкнали заедно с децата си на група голи актьори във фоайето- две блондинки и един мъж. Седмица на ужаса наричат те почивката си на нашето Черноморие, а преди снимките на порно филм, което предполагат, съвсем наистина са станали свидетели на стрелба със шоково оръжие. Освен това в ресторанта на хотела ги отровили...

Семейство Строкан платило 1500 британски лири за мечтаната си седмица, споделят те в изданието. Това било първото им пътешествие в чужбина. Довели са и 14 годишната си дъщеря и нейна приятелка. В последния ден от престоя им чакали автобуса, който трябвало да закара групата туристи до летището в Бургас, когато настъпил хаос.

Едно семейство било обвинено от персонала на хотела, че е откраднало кърпите от банята. Отворили чантите си пред охраната, за да покажат, че не са го направили, но въпреки това от хотела настоявали да ги платят. Автобусът закъснявал, ситуацията се нажежила, когато дъщерята на обвиненото семейство, тийнейджърка се откопчила от хватката и хукнала край бодигарда. Той стрелял със шоковото оръжие в лицето й.

Настъпил истински ад, хората се разпищели. Там имало шестима едри охранители, единият ударил силно в главата момче от туристите. Семейство Строкан награбило децата и се устремило да се скрие зад бара, където се натъкнали на порно актьорите, които правели секс... В крайна сметка дошла полиция, но, както видяла Маргарет Строкан, пристигналите полицаи просто се здрависали с охранителите, така че тя се съмнява нещо по- сериозно да произтече от това.

От туристическата фирма First Choice, осигурила почивката, обещали на семейството компенсация от 230 британски лири, а, както пише в изданието, мениджърите на злополучния хотел са отказали коментар.

Inform

Слънчев бряг – претенции за лукс и обслужване по български…

Вход към казиното на хотел “Планет”. Снимки: авторката

В Слънчев бряг - един от най-скъпите курорти по българското Черноморие – минералната вода в магазина е 1,20 лв. Другаде из страната същата бутилка е 0,70-0,80 лв. Резен диня е 2,50 лв., а по пазарите из България е 0,30 лв. килото. За 6 лв. килото може да си купиш кило праскови, при цена около 2 лв. другаде.
Такситата возят по специални тарифи. До Бургас някой по-заблуден чужденец може да го одрусат и за 50 евро.

Въпреки че има райони от огромния комплекс, в които българите са повече, курортът е ориентиран изцяло към чужденците. В центъра не можеш да чуеш българска реч. Летовниците са главно от Западна Европа и Русия. Курортът е осеян със скъпи хотели, заведения и дискотеки. Всеки хотел е с басейн, добре подстригана трева и градини с цветя. Но празно място почти няма, хотелите са залепени един за друг и объркват с разнообразие от имена като „Роял бийч”, „Хелиос палас”, „Империал”, „Колизеум”. Преобладават наименованията с „бийч” и „палас”.

Чужденците не се вълнуват как са построени тези хотели и какъв е бил курортът по-рано. А строеният при социализма Слънчев бряг е бил курорт с 15 000 легла, хотели, пръснати в просторни паркове и зелени площи. Застроена е била само 20 процента от територията. Днес е обратното – застроена е 80% от територията. В момента курортът има леглова база между 100 000 и 200 000 легла. Точната бройка никой не я знае. Някои казват, че мегаполисът между Несебър и Свети Влас, по средата на който е Слънчев бряг, вече има към 350 000 легла.
Улиците из централните части са чисти. Нощем са добре осветени и из целия курорт постоянно обикалят патрулни полицейски коли или охранителни коли с надпис на английски - „Секюрити”.

Между хотелите сергиите са навсякъде. Снимки: авторката

Към 5-6 часа сутринта се разхождат групи от млади подпийнали германци, англичани, холандци, руснаци. Българите обаче са трезви, защото обслужват гостите. Българите в Слънчев бряг най-често са тук на работа.
Повечето не знаят английски и им личи, че нямат опит в обслужването на клиентите – и в магазините, и на плажа, по хотелите.

Продавачка в бутик се муси на възрастна англичанка, която иска да разгледа някакви жилетки от горния рафт. „Какво искаш? Какво искаш? Нищо не ти разбирам…”, повтаря намръщената около 25-годишна жена с ямболски диалект.
Правило е българите от персонала да коментират на висок глас чужденците, които обслужват, в тяхно присъствие. Англичанин си купува вода в супермаркета и подава 50 лева. „Гледай го па тоя к’ви едри ми дава, ми от къде да му върна бе… И ‘начи има толкова много пари и само една вода си взима”, говори на висок глас продавачката на колегата си на щанда наблизо. После поглежда английския клиент и му връща рестото. Той се усмихва, взима го и с мисълта, че българските продавачи си говорят нещо по работа, излиза от магазина.

„Ей сега, ела да видиш как ще му взема на този 50 евро до Бургас”, вика шофьор на такси на колегата си на пиаца за таксита. Близо до тях стои русо момче, очевидно чужденец, чакащ на спирката. Предприемчивият таксиджия отива при момчето и му казва на развален английски: „Фифти юро, Бургас, Бургас.” Момчето естествено отказва. Все пак билетът от Слънчев бряг до Бургас е 5 лв. (което пак е скъпо за 30 км разстояние).

Късно вечер по главните улици се появяват ромски тийнейджърки. Сред тълпата от почервенели като раци западноевропейци и руснаци, мургавите момичетата, облечени със златисти маратонки и лилави тениски, се открояват. Какво правят тук? На почивка? На работа? А каква работа? Май е по-добре да не знаем…
Иначе Слънчев бряг започва да прилича на град на хазарта. Всеки по-скъп хотел има казино. Казината са отворени за всички и не излъчват престъпна тайнственост. Имат стъклени врати, които позволяват да се видят въртящите се рулетки, слот машинките и хазартните маси.

Дискотека “Лазур”. Снимки: авторката

Еротичните барове, осветени в червени светлини, също са отворени за всички. Като че ли не са толкова много, но там може да влезе всеки, без да плаща за вход, стига да си поръча питие. Бирата там струва 6 лв. (горе-долу толкова струва впрочем и по останалите заведения). Основната атракция в тези барове са момичета по бельо, които танцуват на пилоните. Най-често влизат момчешки компании, които са си пийнали, или големи групи от тийнейджъри чужденци, които искат да видят „голи мацки”.

В N-ския еротик бар в центъра на курорта към 1 часа през нощта три момичета, осветени в приглушена червена светлина, танцуват уморено само по прашки и се въртят около пилона. След края на всяка песен си разменят местата. Като цяло танците им не излъчват особена еротика. По-скоро се въртят с отегчение. От време на време някое от момичетата си харесва момче от зяпачите, пиещи бира, сяда в скута му, запалва цигара и му говори нещо на ухото. След малко момчето вади портмонето си и брои пари. След това танцьорката го хваща за ръка и се качват заедно по една стълбичка на горния етаж. Връщат се след известно време. Този сценарии се случва няколко пъти за два часа. „Тук няма секс, горе се прави само стрийптиз”, обяснява една от девойките на развален български, със силен руски акцент.

Главната улица в курорта. Снимки: авторката

Лъскавите казина на партерните етажи на 5-звездните хотели и еротичните барове в червени светлини удивително ми напомнят Лас Вегас и Атлантик сити в Америка…

Високите цени на Слънчев бряг очевидно гонят българите от тук. А срещу много пари има риск да ти сервират притоплени порции от обяд; картофи или риба пържени в стара мазнина и т.н. Въпреки това, присъствието на чужденци в курорта се оказва най-добрата формула срещу чалгата. „Ако търсите чалга, в Слънчев бряг няма!”, казва на висок глас около 20-годишно момиче, което кани посетители в кръчма из централните улици. От всички заведения „дъни” всякаква музика, но не и чалга. Направо да не повярваш на ушите си! В някои по-големи дискотеки като „Лазур” например, има една отделна зала за чалга музика. За мое учудване тази зала в „Лазур” беше почти празна. А залата, където диджеите пускаха клубна музика и денс хитове, беше пълна с хора, естествено главно чужденци…
Слънчев бряг… Бляскаво място с претенции за лукс и характерното нелюбезно обслужване по български.
Тук българинът както никъде се чувства чужденец в собствената си страна…

Виж тук “Слънчев бряг - от луксозния кич до царевицата на плажа”

Inform,

28 Август 2008

Петролен разлив край Варна

2008-08-26 13:02:07

Голямо петролно петно е достигнало днес до Варна, предаде кореспондентът на БГНЕС. Петролният разлив се намира до един от най-големите плажове на морската столица - квартал "Аспарухово". За сега не е известен източникът на замърсяването.

Установено е, че в морето се е разлял мазут и нефт. За това са сигнализирали ученици, които са на лагер в района. В момента плажът на „Аспарухово“ е затворен и спасителите не допускат плажуващи на него. 10 на 10 метра е петролният разлив, каза директорът на “Гражданска защита” Нели Ганева. Ганева уточни, че петното се намира в близост до тренировъчното голф игрище. В момента там се намира екип на “Гражданска защита”, а плажът е затворен и спасители не допускат летовници до морската вода. Нели Ганева каза още, че всеки момент ще изтегли подчинените си служители, защото по Закона за защита при бедствия борбата с нефтените разливи трябва да се извърши от Община Варна. Тя също така трябва да поеме и разходите за депонирането на чувалите с мазут. Сигналът за инцидента е бил подаден тази сутрин на областния управител адмирал Христо Контров. Взети са проби от замърсения район и резултатите от тях ще станат известни до три дни./БГНЕС

От форума на dnes.bg

74. - 02:24 - Аз съм от Варна

От: Cигoтури Haкурa

и мога да ви кажа какво е реалното положение. Целият градски плаж, т.е. на юг от спирка "Почивка" до края на нос "Галата", е едно голямо смрадливо блато, наречено варненски залив, през което минават кораби и в което се излива мръсният канал на града без никакво пречистване. Каналът се влива в морето точно между офицерския и рибарския плаж и единственото, което "пречиства" отпадъчните води на града е един утайник, непочистван в последните 30-40 години и една мрежа с дупки по 30 на 30 см, през която минава всичко по-малко от автомобилна гума. По на север следва вилната зона, която вече е застроена почти колкото центъра на града и чиито отпадъчни води също се изливат в морето по множество тесни каналчета. Следва бетонната джункга "Св.Константин и Елена" (със старо име комплекс "Дружба"), в която положението е още по-зле. Между "Дружба" и "Златни пясъци" се намира единственият поносимо чист участък, и то защото е в района на активно свлачище. След това от "Ривиерата" до "Панорама" се намира плажът на "Златни пясъци", където положението е най-лошо. Единствената пречиствателна станция на "Златни пясъци" е строена в края на 60-те години и капацитетът и е предназначен за времето, когато в комплекса от хотел до хотел се вървеше по десет минути през гората. Сега, когато не можеш да изминеш десет крачки в коя да е посока от кой да е хотел, без да си удариш носа в следващия, ресурсите и не са достатъчни да преработят и една трета от отпадъчните води. За това всяка сряда и събота вечер всичките събрани и непречистени фекалийни води се изливат под максимално налягане в морето по една тръба, намираща се малко преди спирка "Панорама" и влизаща на 300 метра в морето. Обаче тръбата не е предназначена за такова налягане и на много места уплътненията по свръзките са сдали багажа, така че лайнaта излизат по цялото и протежение. И вълните ги изхвърлят точно в най-населената част на плажа.

От тук нататък вие си правете изводи ще почивате ли по българското черноморие, или ще отидете на половин цена в пет пъти по-чистите турски и гръцки курорти. Където в добавка получавате и добро обслужване.

Inform,18.08.08

Концесионери измислиха нова такса, за да пестят вода

Левче за душ на плажа

Къпането в Бяла излиза двойно по-скъпо, отколкото в морската столица

Сянката на плажа върви от 3 до 30 лева

ФОТО КРАСИМИР СВРАКОВ

Ако августовското слънце не успее да ви изпържи, търговците на плажа със сигурност ще ви свалят кожата. В пика на сезона морският рекет е в разгара си. Последният удар по джоба на летовниците е такса "душ". По левче брои всеки, който иска да се изплакне на плажа в Бяла, установи "Стандарт". Толкова искат и за ползване на тоалетната. В сравнение с малкия курорт тарифите в морската столица са направо символични. В района на варненската водната пързалка таксата за душ и за WC е само 50 стотинки.
"Такова чудо не бяхме виждали. Как е възможно да искат пари за едно къпане?!", недоумяват наши и чужди туристи.
Оказва се, че таксата е наложена, за да се пести водата. "Летовници и местни ползват душовете за основно къпане със сапунисване, а не просто да се изплакнат. Някои дори се депилират и перат", недоволстват от фирмите, които стопанисват брега.
Засега най-евтините чадъри по морето са на централния плаж във Варна - 3 лева. Шезлонгът струва 4 лв. На луксозния южен плаж комплектът чадър с два шезлонга и шалтета излиза десетачка. Сянката в Златните излиза колкото нощувка със закуска в 3-звезден хотел, алармираха в средата на сезона от Туристическата камара. Според браншовиците цената на два шезлонга и чадър е 30 лв., докато в конкурентните гръцки и турски курорти плажната услуга е безплатна. Шатрите сред палмовата горичка на Rappongi струват 50 лв. На плажа на Кабакум е 30 лв. На половин цена е в бившата царската резиденция "Евксиноград".
Срещу 60 лева може да се излежавате във ВИП зоната на плажа в Лозенец. В сумата влиза ползването на две масички, два шезлонга и чадъри.
На южния плаж в Китен ползването на шезлонг и чадър струва 15 лева. Между 5 и 6 лева е сянката на централния плаж в Созопол. В следобедните часове пари може и да ви вземат по преценка на концесионера.
Същите екстри са 7 лв. на Южния плаж в Несебър, а в Слънчев бряг тръгват от 20 лева нагоре. Повечето туристи там обаче предпочитат да се излежават край басейните на хотелите.
Концесионери масово се оплакват, че няма да могат да изкарат парите си за наем, тъй като комплексите разглезили туристите с формулата ол инклузив, по която им се пада по един чадър и два шезлонга. Друг проблем създавали и туристическите агенции, които лъжели летовниците, че всичко им е безплатно.
Иначе по Южното Черноморие не искат пари за душ. Причината е, че на повечето плажове такава екстра липсва. Като екстра се считат съблекалните, които този сезон повечето концесионери поставиха.
Кръстина Маринова
Стела НИКОЛОВА

Inform,14.08.08

Чуждите туроператори зачеркват България като дестинация

Чуждестранни туроператори вече зачеркват България от списъка си с туристически дестинации, съобщава австрийското издание “Журнал”. Причина за това са строителството в екологични зони, където издигането на хотелски комплекси е забранено, липсата на квалифициран персонал и добро обслужване в курортите, обяснява изданието.
Презастрояването отблъсква не само чуждестранните туристи, но и българските летовници. Все по-често за почивка се избират дестинации като Турция и Гърция, където цените са почти същите, на места дори и по-ниски, а и обслужването е много по-добро, съобщава още австрийската медия.

Inform,10.08.08

Отмъщението на туристите

Разходите на българите в чужбина надвишиха приходите от чужденците в България

Слънчев бряг е чудесно място за любители на парадокси и контрасти. Лукс и мизерия, чисти улички и разбит паваж, палачинки за лев и петдесет, цаца за 5 лева, албуми на 80-тарската диско дива Си Си Кеч, гордо пъчещи се на някоя улична сергия... Свръхзастроените с циментови кубове площи съжителстват с петзвездни хотели, управлявани от световни вериги. Широката плажна ивица с неповторим мек пясък, чието име курортът носи, е покрита с разнообразни некачествени постройки, които напълно скриват гледката към морето...

Атанас Манджуков е предприемач, инвестирал над един милион долара в луксозната си лодка "Трилър" - една от деветте подобни в целия свят. Яхтата може да побере 36 туристи и извършва курсове от Слънчев бряг до Несебър, Елените и Свети Влас - по 50 лева на възрастен и по 30 лева за децата. Бизнесът тази година обаче не върви. И все пак Манджуков е късметлия. За разлика от хотелите яхтите втора ръка подлежат на препродажба.

"Инвестирал съм близо един милион евро тук", казва Косьо Кателиев, собственик на тризвездния хотел "Капитана" в комплекс "Чайка", който се намира на север от Варна. "Това е инвестиция, която би трябвало да се изплати до десет години. През тази година, тоест на третата от построяването му, обаче спрях да смятам възвращаемостта, гледам само да си покривам разходите."

Горните пейзажи и персонажи са само няколко примера от драмата на българския туристически бизнес. Ниските обороти и бедните туристи са новата епидемия, която вилнее на българското Черноморие. Дребните хотелиери масово се оплакват от оттегляне на цели групи летовници и съответно падане на приходите. За сметка на това разходите са се увеличили с 10-12% заради инфлацията, а в същия момент твърде конкурентният пазар не позволява цените на легло да се повишат. Много хотели също така работят значително под капацитета си.

Реалността


През последните четири години преките чужди инвестиции в хотели и ресторанти са нараствали средно с по над 50% годишно. За първото тримесечие на тази година обаче статистиката отчита спад с 55% спрямо същия период на миналата година. И забавянето на световните икономики не е единствената причина.

Големият проблем на туризма у нас е свързан с бързото увеличение на броя предлагани легла, съчетано с лоша услуга и липса на мениджмънт на региона. Оставени на дивата си природа, предприемачите превърнаха българското Черноморие (също и планинските курорти) в дестинация, която представлява интерес предимно за най-чувствителните към цената туристи. Но дори за тях ниските разходи не винаги са достатъчно условие.

Що се отнася до по-луксозния туризъм, той в още по-голяма степен се нуждае от адекватна инфраструктура, заобикаляща среда, качествено обслужване и не на последно място - плажна ивица. Вместо това туристите, които идват в България, намират сергии, хаос, липса на пространство, лоши ресторанти, грубо отношение и несигурност.

Показателно е, че не само чуждите туристи са разочаровани от нашето Черноморие. Българското платежоспособно търсене отдавна се отказа от почивка в страната. За първи път в съвременната история на българския туризъм тенденцията в платежния баланс се обръща и разходите на българските туристи в чужбина надвишават приходите, привлечени от чужденците в България (виж графиката).

Все пак има и оптимисти. "Презастрояването, баровете и дискотеките отблъсква семейните туристи в Златни пясъци и Слънчев бряг", казва Христо Колев, управител на "Елиттур", която е генерален представител на "Томас Кук" за България. "Но на тяхно място идват младежите, така че бизнесът не е намалял."

Големият губещ

Най-много страдат собствениците на хотели без професионален мениджмънт или известен бранд. Докато туроператорите и авиокомпаниите могат да насочат туристите от една дестинация към друга, хотелиерът просто остава без посещения и приходи.

Типичен е случаят на Венелин Ташев, собственик на открития през миналата година четиризвезден хотел "Мариета палас" в Несебър. В него предприемачът е инвестирал пет милиона евро, осигурени с банков кредит. В началото на юли "Мариета палас" е пълна само на 60%, при положение че във високия сезон нормата е поне 90% натовареност. Заради високата конкуренция хотелиерът държи миналогодишни цени, но разходите растат. "Миналата година фонд работна заплата беше 500 хил. лв., а през тази вече е 800 хил. лв. Докато през миналия сезон плащах средно по 35 хил. лв. ток за месец през лятото, сега средната ми сметка вече е 60 хил. лв.", споделя Ташев. "Ако не беше другият ми хотел - "Котва" в Слънчев бряг, с чиито приходи си попълвам бюджета, нямаше да мога да плащам на банката." Ако и догодина е така, Ташев ще е принуден да затвори единия си хотел.

Проблемът

Мнозина си мислят, че вече разбират този бизнес само защото са спали в хотел, хранили са се в ресторант и са ползвали плажни услуги. Това е причината голяма част от инвеститорите в хотели и комплекси да не оставят управлението на специалисти, а да поемат сами мениджмънта. Те влязоха пряко в управлението, започнаха да диктуват цени, търговска политика и преведоха палачинка с мед като pancake with copper (на английски copper е цветният метал мед, а не пчелният продукт - бел. ред.).

"Това, което става днес, носи негативите на предишни решения. Защото туроператорите планират бизнеса си една година напред и ако видят добра тенденция, планират нови места", коментира Людмила Ненкова, изпълнителен директор на ваканционен клуб "Ривиера". Така например германските туроператори вече стартират програмите си с две или три седмици по-късно от предишни години. Това е така, защото години наред предприемачите строяха през май и дори през юни, като си въобразяваха, че това ще остане безнаказано. "Но сега всичко се връща, и то с дивидентите", казва Ненкова.

"Клиентите се оказаха потърпевши на строителните дейности и спряха да идват в ранните летни месеци. Това автоматично намали рентабилността на хотелите", твърди и Венцислав Танчев, представител на Chedock и AllTours. Негативен облик оставя също така липсата на инфраструктура и проблемите с комуналните услуги - спирането на водата и тока.

Има ли изход


"Въпрос на време е държавата да направи общ стратегически план за развитие на туризма. Необходимите стъпки са ясни за експертите, които се занимават с репозициониране на туристически дестинации и просто в България трябва да се появи воля това да се случи", каза Хенинг Крипендорф, директор на "Сигма капитал", инвеститор в петзвездни брандирани морски хотели.

Като за начало, оптимизъм буди тенденцията на обособяване на отделни курорти и хотелски комплекси, които предлагат действително качествен продукт на висока цена. Всъщност този сегмент от по-платежоспособния пазар (висока средна класа) се развива добре, мениджмънтът като правило е професионален и съответно финансовите резултати са стабилни дори и сега.

От своя страна това, което по-дребните хотелиери са в състояние сами да направят още сега, е оценка за качеството и цената си, като се опитват да не нарушават този баланс. Възможно е в рамките на 5-6 години да започне изкупуване на всички обекти по Черноморието, които не се управляват успешно, след което да последва унищожаването им и създаването на нови, по-модерни комплекси. Това би могло да се случи много бързо по чисто икономически причини. Лошото е, че при това положение България ще загуби доста години в реставриране на туристическия си профил.

Сравнително ясно е какво трябва да се промени, за да може летният туризъм отново да тръгне в положителна посока: да се подобри качеството на услугата, да се засили рекламата на целия район и да се инвестира повече в човешкия ресурс, за да се предлага и по-добро обслужване. А за да се случи това, както винаги ще е необходима повече политическа воля и по-малко корупция. Да се надяваме, че след като спечелим обратно доверието на Европа и парите от еврофондовете, ще дойде ред да си върнем и интереса на данъкоплатците туристи.

---------

*Зорница Маркова е журналист във вестник "Дневник"

Inform, Брой 32, 08 август 2008

2 км плажна ивица край Варна залята с мазут

2008-08-08 15:21:14

2 км от плажната ивица на Кабакум край Варна е залята с мазут, предаде кореспондентът на БГНЕС.

В момента специалисти от Басейнова дирекция, Варна взимат проби от морска вода и крайбрежната ивица. Резултатите ще бъдат готови до два дни.
БГНЕС припомня, че плажът Кабакум се намира между курортите "Свети Константин и Елена" и "Златни пясъци", като е с дължина повече от 2 км. Този плаж е известен и с това, че в района му са известната до преди време почивна станция на писателите, както и Международния дом на журналистите. В последните години в там има нови изградени нови хотели, но няколко пъти над Кабакум имаше свлачища и повече от година беше затворен пътя между спирка "Писател" и "Журналист". /БГНЕС

Ставаме немци за евтино море

Шефката на туризма платила ваканцията си на австрийска фирма

Ако искаш евтино море, маскирай се на чужденец. Българите масово резервират почивките си чрез чужди туроператори. Така пакетът, в който влизат дори самолетни билети, излиза между 20 и 50% по-евтино, отколкото ако си платиш на родна фирма. Даже шефката на Държавната агенция по туризъм Анелия Крушкова призна, че също е резервирала ваканцията си в Златни пясъци чрез австрийска компания. Офертата беше по-изгодна от предложенията на родните туроператори, обясни тя. Крушкова ще почива от 9 до 16 август в тризвезден хотел, като е предплатила за ол инклузив. Българите трудно се уреждат по нашето море. Хотелиерите предпочитат да сключат договор за целия сезон с голям чужд оператор. За родните агенции и туристи са остатъците, които се продават на два пъти по-висока цена.

Inform,06.08.08

Касовите бележки са екзотика в Камчия, не и кучешките фекалии

Море all inclusive с чалга и боклук

Местните свалят по три кожи за бунгало пред разпад и вода с ръжда

"Млечна царевица. Зърната на Памела Андерсън! Кочанът на Рики Мартин! От градината на Бойко Борисов!" Това са единствените български реплики, които чужденците ще отнесат със себе си след почивка в Камчия. Хлапетата си ги повтарят като закачка, докато се къпят в морето или се разхождат сред бунгалата. Подканянето от мургавите продавачи на царевица се разнообразява от репликите на колегата им, който претендира, че продава "поничките на Дженифър Лопес", без да уточнява коя част от тялото на латинодивата е поничка.



Боклуците си съжителстват с плажуващите
Уникалната природа в комплекса край устието на Камчия, само на около 30 км южно от Варна, явно е достатъчно значима притегателна сила за любители на къмпинга и бунгалата от цяла Европа и различни части на страната. И им помага да пренебрегнат иначе доста неприветливия пейзаж, който става все по-запуснат през последните 3 години. Целият район е изкупен от московския кмет Юрий Лужков и местни бизнесмени и се очаква тук да се изгради затворено ваканционно селище, разказват местните на чаша бира. Това е и основната причина никой да не иска да инвестира в концесия на плажа или в поддръжката на бунгалата.
Широката пясъчна ивица е зарината от боклуци. Принос към тях имат и жителите на по-близки и по-далечни околни селца и градчета, които гледат на плажа като на място за пикник през почивните дни. Затова и паркират почти на плажа, разпъват хавлии, разтварят дисаги със закуски за домочадието и с жест на завоеватели коментират гледката: "Що бе? Ко му'й на плажа?!"
Какво му е наистина? Плитка топла и чиста вода, в която може и да акостира някоя лодка, току сред къпещите се хлапета и без оглед на това, че само на 100 метра по-надолу има кей, специално за целта. За половин час разходка възрастните плащат 4 лв., а децата - 2 лв. За спасителни жилетки, билети или дори някакъв инструктаж за безопасност дори не може да се говори.
Основният принцип е печалба като за последно
От всичко, от което може да се печели. Така че почиващите в бунгалата може да платят по 40-50 лв. по-скъпо за престоя си, а за нощувката няма да получат дори разписка, да не говорим за касова бележка. Е, все пак бунгалото струва 40-45 лв. на нощ, така че няма за какво да се сърдят - къде ще им излезе толкова тънко, че да имат претенции. Други пък ще бъдат натоварени с такса паркинг - по 2 лв. за ден престой. Трети могат да бъдат изненадани с анулирана резервация - само защото са си позволили да се появят с по-голяма компания, отколкото управителката на комплекса смята за нужно. "Може да дойде приятелката ви, но ще ви моля да не настанявате повече хора в бунгалото", учтиво съветва тя, приела ролята на наставница за летовниците
Това, че диваните са окуцели, каналите се запушват само с поглед, вратата може да падне при отварянето й, а водата вони на ръжда и е опасна за пиене, е съвсем отделен въпрос. И не подлежи на коментар. Естествено, в т. нар. финландски бунгала нощувката е по 80 лв., но "екстрите им" (постоянен кучешки лай под прозорците) ги държат почти празни.
Касовите бележки са нещо непознато в почти целия район. Клиентът, имал неблагоразумието да поиска касов бон, губи благоразположението на сервитьорката и ако има търпение, нека чака половин-един час някой да му обърне внимание. В кръчма с гръмкото название "Атракцион Беседките" всеки ден излизат с оправданието, че касовият апарат е нов, от днес, и още не могат да работят на него. За две седмици успяват да се преборят с техниката и да издадат 3 бележки. В близката сладкарница "Захарчето" пък спокойно си признават, че не притежават касов апарат. "Е, трябва да ги разберете - наемът на част от обектите за целия сезон е 8 хиляди евро", разказва местна клюкарка. Летовниците могат само да свият рамене. Щом са решили да почиват "далече от цивилизацията", се налага да се примирят и с дребни "неудобства". Например дивата чалга, която ехти от всички страни от 8 сутринта до полунощ. Или пък фактът, че за откриването на поредната дискотека са решили да направят събор на москвичи. Така че към кръчмарските хитове от 70-те и 80-те години на миналия век, пред които и "Камъните падат" е ново модно парче, се добавят и неумелите опити на водещия на шоуто да припява или да се шегува. И така до малките часове на нощта.
В друга част на комплекса пък тече 10-дневна киноложка изложба. Така че на прибиране от плажа летовниците трябва да се промъкват между ръмжащи огромни песове и техните също толкова миролюбиви собственици. Кучета са навсякъде - подават муцуни от клетка пред съседното бунгало, мотаят се в краката по пътечките и в заведенията, хвърлят водни пръски и пясък по плажа.
И за да не забрави някой, че все пак е в ЕС, има посетителски център, изграден с европейски средства по ФАР. Единствената полза от просторното здание е наличието на интернет, който летовниците могат да ползват само срещу
една усмивка към скучаещата девойка
Елате и следващото лято, надяваме се още да ни има, приканват на тръгване управителите на комплексите. 9 от 10 посетители обаче си казват, че следващото лято почивката няма да е в България. И след всички тези емоции и изненади, няма как родните печалбари да им се сърдят.
Боряна Йотова

Inform,30.07.08

Морето мина на свещи

Елена Димитрова

Нова авария остави 40 000 туристи без ток, хотелиерите бесни на ЕVN

БУРГАС. Ако стягате куфари за Южното Черноморие, не пропускайте да си вземете свещи или фенерче. В противен случай рискувате да сте на тъмно.
Нова елавария остави без ток 40 000 летовници, които почиват в Свети Влас и съседните комплекси. Така кошмарът отпреди 2 седмици, когато угаснаха Слънчев бряг и още 7 южни курорта, се повтори с пълна сила. За разлика от предния път, когато токът спря през деня, сега всички трябваше да стоят над 5 часа на тъмно. Драмата започна в 19 часа в четвъртък - точно когато почиващите вечеряха. Чак в 23 часа захранването бе възстановено.
В някои хотели в Свети Влас раздадоха на гостите свещи, с които да стигнат по тъмните коридори до стаите си. Десетки летовници пак се оказаха заклещени във внезапно спрелите асансьори. Туроператорите обаче вече имат нещастния опит да се справят бързо с подобни ситуации и само за десетина минути извадиха всички заседнали. От ЕVN не ни дават никаква информация, роптаеха хотелиери.
Едва вчера на обяд компанията излезе с официално съобщение. От пресслужбата уточниха, че в 18,49 се е получила внезапна аномалия по трасето и подаваното напрежение се оказало ненормално. От EVN не пожелаха да уточнят дали напрежението е било по-високо или по-ниско от обичайното. Наложило се да бъде изключен 20-киловолтовият електропровод "Септемврийче", който захранва част от Южното Черноморие. Час по-късно от компанията се опитали да включат аварийния електропровод "Лира", за да осигурят ток. Минути след това обаче мрежата се претоварила и електропроводът буквално блокирал. Аварията по електропровода "Септемврийче" е била отстранена точно в 23 часа. От пресцентъра на EVN обявиха, че засега положението е овладяно, но не се ангажираха дали няма да последва в близките дни трети токов удар.

Inform,19.07.08

Цени и бетон изгониха туристите

ВАСИЛ НАНЧЕВ

Някъде в междублоковите пространства

Жътва е и народът казва, че ден година храни. По подобен начин действат от години и собствениците на хотели и кръчми по нашето Черноморие. Те обаче малко преиначават народната мъдрост и действат на принципа - вземи сега от един клиент толкова, колкото си взимал от двама миналата година. Много от българите, позволили си лукса да почиват по нашите курорти, са неприятно изненадани от скъпотията, върлуваща там.
Не е чудно, че доста нашенци вече предпочитат да летуват в Гърция и Турция. Не че там е кой знае колко по-евтино, но обслужването съответства на платените пари. Статистиката показва, че българите са похарчили близо 30 процента повече в чуждите курорти, отколкото в родните. Съседните страни имат стари традиции в туризма и не могат да си позволят нашите издънки в тази сфера, а те, за съжаление, са прекалено много.
В Гърция например трудно може някои да си позволи да презастрои бреговата ивица. Там законът позволява за застроиш не повече от 10 процента от площта на парцела и не се правят никакви частични изменения, които да дадат възможност за бетониране на бреговата ивица и превръщането на курортите в градове.
У нас не стига, че те бръснат яко с цените ами и трябва да се разхождаш по напечения асфалт на улиците в курортите, вместо по озеленени алеи. Слънчев бряг от най-зеления наш морски курорт се превърна в урбанизиран мастодонт и стана символ на инвестиционната перверзия. Затова там летуват не богати западняци, а пенсионери и социално слаби граждани от развитите страни от ЕС.
На практика у нас все още не създаден туристически продукт, който да привлича платежоспособни туристи от близки и далечни страни. Правят се плахи опити с реклама на историческите ни забележителности, свързани с древната история на траките, но и там нещата се движат типично по нашенски. До световноизвестните находки все още няма светен път. Туристите, дошли от другия край на света да видят гробниците на древните владетели, са принудени да пътуват с часове по разбитите междуселски пътища. На самото място няма елементарни условия за посрещането им. Преди 1989 г. си бяхме внушили, че сме туристическа държава, но явно ни трябват поне няколко десетилетия, за да изпълним със съдържание това понятие.
Във времената на соца западняци, летуващи у нас, се чудеха как келнерите и барманите са сред най-заможните хора в държавата и по тоя случай не си дават много зор в работата. За жалост манталитетът не се променя толкова лесно и днешните бармани и сервитьори също не се натягат много. А и защо да го правят, като нашенските предприемачи в туризма им плащат колкото за бог да прости. В същото време обаче собствениците на хотели и кръчми в курортите се оплакват от липса на квалифицирана работна ръка.
Една от най-големите слабости на туризма ни е слаборазвитата съпътстваща инфраструктура. Последните издънки със спирането на тока в Слънчев бряг, Несебър и други курорти наоколо до доказаха. Затова в нормалните държави не започват да строят, без да са осигурени с пътища и захранване. У нас, разбира се, се прави точно обратното - първо презастрояваме брега, после се чудим, че водата и токът не достигат и фекалии се изливат под носа на къпещите се на плажа летовници.

Inform,10.07.08

Авария в "Слънчев бряг" остави община Несебър без ток

Община Несебър е без ток, заради авария в електроразпределителната подстанция в курортния комплекс "Слънчев бряг", съобщи кмета на Обзор Кирил Стоянов.

Електрозахранването е прекъснато от 8,30 тази сутрин.
От съюза на частните собственици на хотели в "Слънчев бряг" твърдят, че в асансьорите на почивните бази са блокирани десетки туристи.
До момента няма информация докога ще продължи аварията, съобщава БНР.

От центъра на електроразпределителното дружество съобщиха, че аварията е сериозна и мястото й е в курортния комплекс. Работи се по отстраняването й.

Това е първото спиране на тока в „Срънчев бряг" от началото на туристическия сезон.

Inform

"Слънчев бряг" и Свети влас без ток

Oт 9.00 часа тази сутрин в "Слънчев бряг" и "Свети влас" няма ток.

Десетки туристи са останали в продължение на часове в асансьорите на хотелите в комплекс "Слънчев бряг" и Свети влас.

Това съобщават от Съюза на собствениците в курорта, цитирани от Радио Варна.

От електроразпределителното дружество уточняват, че аварията е сериозна и е предизвикана от повреда на 110-киловолтов електропроводник на НЕК.

Сътрудници на работят по отстраняване на аварията.
Оттам не уточняват кога ще бъде възстановено електрозахранването в курортния град и в комплекса.

Inform,05.07.08

Златни пясъци върви към фалит

zlatni_piasuci2.jpg

Летовниците в курорта се оплакват от високите цени, лошото обслужване и непрестанния шум от дискотеките и капанчетата на плажа.

Черноморският комплекс Златни пясъци върви към фалит, категоричен е председателят на Асоциацията на собствениците в курорта Марко Марков, съобщава сайтът Infotourism. Основната причина за това е, че туристите са с близо 40 процента по-малко в сравнение с миналата година въпреки понижението в цените на хотелските стаи с около 25 процента през този сезон, жалваха се хотелиерите. В момента нощувка в хотел с три или четири звезди в курорта варира между 30 и 50 лева. Само наемът на чадър и шезлонг на плажа обаче върви от 24 до 36 лева, напомнят бизнесмените.

zlatni_piasuci3.jpg
Летовниците в курорта се оплаквали най-вече от високите цени, лошото обслужване и непрестанния шум от дискотеките и капанчетата на плажа. Много от плажните заведения за бърза закуска през нощта работели като дискотеки, а в тях се събирали предимно тийнейджъри, които пиели и създавали много шум.
Сред големите недостатъци на черноморския комплекс според летовниците е и постоянната липса на места за паркиране. Паркоместата са в пъти по-малко отколкото броя на туристите, които идват в курорта с автомобили, а паяците денонощно обикалят и вдигат колите, оплаквали се гости на хотели в комплекса. По тази прична този сезон много от чуждите туроператорски агенции въобще не передлагат почивки в Златни пясъци, казаха от бранша.
Междувременно стана ясно, че за миналата година в държавната хазна са постъпили над 15 млн. лв. от отдаването на концесия на 72 черноморски плажа, съобщиха от кабинета вчера. Приходите от концесии за миналата година са с над 130 процента повече в сравнение с тези от предходната година, дбавиха те. Според управляващите причина за по-високите приходи е по-добрата поддръжка на плажовете в сравнение с година по-рано. Според запознати обаче постъпленията за тази година ще са доста по-малко, тъй като много от плажовете все още нямат концесионер заради блокирания закон за концесиите.

zlatni_piasuci.jpg

Inform

Скъпотия до шия гони туристите от Слънчев бряг

Плажът е наполовина празен. Снимка: БГНЕС


Ниски обороти, бедни туристи, а в същото време високи наеми и крупни инвестиции. Това е картината, която описват и търговци, и ресторантьори от Слънчев бряг в началото на активния сезон.

Плажът е наполовина празен, като основните посетители са българи, руснаци и чехи. Германците, англичаните и шведите демонстративно отказват да плащат по 7 лева за чадър и още толкова за шезлонг.

"Бизнесът никога не е бил толкова зле", твърдят търговци. Атракциите на плажа също никак не са малко. Една от най-забележителните е скъпата и луксозна лодка "Трилър" на бизнесмена Атанас Манджуков. Инвестицията в нея е над 1 млн. долара, а яхтата е една от шестте произведени в света. Моторният катамаран побира 36 души на борда и предлага обиколка на Слънчев бряг, Несебър, Елените и Свети Влас за 50 лева на човек и 30 лева за децата.

Въпреки това туристите никак не са впечатлени. Пътниците на борда са най-вече българи. Разходка за 10 минути в небето с парашут струва около 50 лева, но мераклии рядко се появяват на хоризонта. Топатракция за малки, и големи е отново бананът, една от най-евтините услуги на плажа. Това удоволствие струва около 10 лева.

Някогашния хит джетовете това лято не са на мода. Цената на разходката за 10 минути с морските мотори е като миналогодишната - 40 лева. Кандидатите и тук са рядкост. "Бензинът поскъпна рязко, а нашите цени са същите заради слабото търсене. Работим основно на загуба, за да си покрием наема, който е платен миналото лято", оплакаха се търговци, които отдават джетове на плажа в Слънчев бряг.

Засега с пълна пара единствено работи морският транспорт между курорта и Несебър. 15 лодки тип рибарски гемии ухажват туристите за 15 лева разходката. Въпреки че наемите на магазините паднаха значително през това лято, все още има неотдадени помещения.

Така магазини, близо до хотел "Кубан" на алеята към х. "Меркурий", все още търсят своите наематели. Цената е около 15 хиляди евро за целия сезон, а плащането е на три вноски.

В по-отдалечената част на комплекса, но на пешеходни и ключови алеи, магазините се дават и за по 5-7 хиляди евро. Голям е броят на търговците обаче, които коментират, че това е последното им лято в големия курорт.

Туристите се пазарят и искат отстъпка за стоки за 5 лева с единствената мисъл, че в България всичко може да се купи и на половин цена.

Inform,01.07.08

И нощувките по морето поскъпнаха от днес

Масовото поскъпване не отмина и нощувките по морето.

В Слънчев бряг хотелиери вдигнаха тарифата от днес, за да припечелят по-добре през силния сезон, съобщава burgaisnfo.

Припомняме, вчера председателят на Асоциацията на хотелиерите и ресторантьорите Благой Рагин каза, че няма да има повишение на цените в хотелите и ресторантитте по Черноморието, въпреки по-високите цени на тока от 1 юли.

Нощувка със закуска в четири звезден хотел вече е между 150 и 180 лева за двойна стая, като тази цена ще се запази и през месец август, уверяват от Съюза на собствениците.

"За българи предлагаме различни пакети с намаления за деца", каза председателят на УС на Съюза на собствениците Елена Иванова.

По-ниски са цените в зона Запад, но там пълняемостта на хотелите е по-слаба.
Увеличението за по-силния сезон е традиционно и се прави всяка година, каза Иванова и допълни, че няма логика цените на хотелите да са едни и същи през май и през юли.

Inform,01.07.08

Шок и ужас в Слънчев бряг

Васил Костов

Хотелиери, ресторантьори и наематели на търговски обекти в Слънчев бряг са шокирани от безумно слабия сезон през това лято.

Повечето от малките хотели са полупразни, заведенията също, а продавачите на сандвичи, дюнери и пици са категорични, че оборотите са катастрофални.

Така например Тодор Д., собственик на ресторант от Свети Влас, сподели, че през миналата година през това време оборотът на заведението му е бил между 4 и 5 хиляди лева, а сега едва достига 500.

20 хотела от Слънчев бряг вече затвориха и обявиха фалит. Други 80 пък са обявени за продан.

Като причина за срива на този сезон се смятат няколко фактора.

Първо - презастрояването на комплекса и вече отблъскващия му вид за туристите. Второ - eвропейското първенство по футбол, което насочи много потенциални туристи към Австрия и Швейцария.

Важен фактор и е че България вече се слави като страна на евтиния алкохолен туризъм и не особено високото качество на обслужване в част от хотелите. В Слънчев бряг започват да идват все по-ниско платежни туристи, което се отразява катастрофално на оборотите.

Тодор. Д. сподели много интересна, но и тъжна случка отпреди няколко дни. Тогава в ресторанта са дошли трима руски младежи. Те са си поръчали една супа и три лъжици, след което и тримата започнали да се хранят от нея.

После са поискали една бутилка бира с три малки халби и са разлели бирата по тях.

Само този случай е достатъчен, за да обрисува ситуацията в по-голямата част в ресторантите от Равда до Елените.

Inform,02.07.08

Дрямката под чадъра по-скъпа от хотел

Златни пясъци се превърна в пионерски лагер, оплакват се от туристическия бранш

Дрямката под чадъра на плажа излиза по-солена от храната и нощувката с предплатен пакет в Златни пясъци. За ол инклузив чужденците обикновено плащат по 14-20 евро на ден. В същото време за чадър, шезлонг и шалте на плажа им взимат между 24 и 36 лева. Затова пясъкът и крайбрежните заведения са пусти, а туристите си седят на басейна до хотела и пият по цял ден безплатни коктейли.
Стопаните на ивиците ни поставят на колене и ще ни докарат до фалит, алармира собственикът на хотел в Златните Ходер Шуман. През тази година гостите са с 35% по-малко, обяви той. Заради отлива собствениците са се принудили да намалят цените с една четвърт. Златни пясъци заприличаха на пионерски лагер. Единствените ентусиасти, които харчат по някое евро в дискотеките, са тийнейджъри от Полша, Чехия и Румъния. Немислимо е да очакваме печалба, оплакват се собственици на магазини и заведения в курорта. Наемите ни отново скочиха през това лято, а оборотът ни се е свил наполовина, кахърят се те. Миналата седмица поне лагеруващите бяха русначета, които не си броят парите. Но сега е пълно с тийнейджъри, абитуриенти и студенти. Те пият и пеят по цяла нощ, заредени с настроение от шведските маси. За да не харчат пари, превръщат всяка барака с евтини пици и сандвичи в дискотека, оплакват се хотелиери. Заради денонощните фиести английският туроператор "Томсън" през това лято отказа да води туристи в Златни пясъци и Варна. Българите избягват да идват, защото няма къде да се паркира. Въпреки липсата на места за колите обаче в курорта денонощно обикаля паяк и вдига автомобилите, допълват картинката работещите и собствениците в курорта. Дясната лента на еднопосочните улици да бъде превърната в паркинги, предлага шефът на Съюза на собствениците в курорта Марко Марков.
Наталия Малчева

Inform
,04.07.08

На гол туризъм чифте чадъри

Наталия Малчева

Казват, че навикът е втора природа и най-трудното нещо е да се пребориш с него. Естествено, ако не си турист, свикнал да почива на родното Черноморие. Като китайска капка - бавно и упорито, хотелиери, ресторантьори и стопани на плажовете, се мъчат всяко лято да изгонят българите и чужденците от ивиците. А те упорити като прелетни птици, всеки сезон избират сянката на родните чадъри. Въпреки препятствията от багери и бетон, с които ги изненадваме у нас и примамливите оферти на знайни и незнайни съседски курорти. Докато не им писна окончателно. От калта, строежите, псувните и лошото отношение на персонала, от цифроманията на кръчмарите и наглостта на туристическия ни бранш. Така в разгара на сезона, плажовете в най-реномираните морски "оазиси" останаха без балъци, които да дават луди пари, за да ги нагрубяват и цакат. На крив туризъм обаче виновен се оказа европейския шампионат по футбол. Но и Австрия и Швейцария се оплакваха, че чаканите тълпи съвсем не били в мечтаните размери, а празни хотели имаше чак до финала.
Родният туризъм обаче за пореден път зарови главата в пясъка и се оправда с каквото първо му се изпречи пред погледа. Въпреки че за всички е явно, че израсналите като отровни гъби по родните брегове бетонни комплекси скоро ще се събарят от същите фирми, които с песен на уста строиха светлото туристическо бъдеще. Защото вече няколко сезона на тезгяха стоят непродаваеми хотели, а лапнишараните вече и на пръсти не могат да се преброят. Туристи под строй както в любимия незабравим социализъм обаче няма кой да доведе. Защото туристът през 21 век не търпи да лежи като сардина на плажа, а дрямката под чадъра да му струва повече от хотелската нощувка, храната и питиетата, взети заедно. При това морето, в което трябва да се разхлади след сладката плажна дрямка, да е по-мръсно от градски канал. Защото сме прекалили със строителството, но не и с пречиствателните станции. Та сега си плакнем краката в отходна яма.
А ако избереш да се препичаш на безплатния шезлонг край басейна, редом до теб може да се окаже някоя жаба. Защото блата в Слънчев бряг например, не липсват. Ако ти остане капчица добро настроение и решиш да рискуваш с воаяж до близкото заведение, със сигурност една вечеря ще го изпари. И то преди да видиш цената, според която трябва да си вечерял поне в "Риц". Още преди да посегнеш към миниатюрната порция, която със сигурност не дебютира в чинията, сервитьорът ще намери за какво да те нахока.
Или ще измислиш питие дето го няма в менюто, или компанията ви ще е по-голяма от масите и ще трябва да ти носи столове, или поръчката няма да му хареса. И след като смачкан и обруган влезеш в хотела, в който я душът, я климатикът не работи, няма как да се върнеш следващото лято.
Дори и да не ти искат 150 лв. за нощувка в гарсониера. И червено килимче да ти постелят пред плажа, пак ще хванеш пътя за Гърция и Турция. Където, независимо от езика, който говориш, те посрещат с усмивка. И дори и да те псуват под мустак, поне не разбираш. Където чадърът и шезлонгът на плажа влизат в цената на почивката, независимо че плащат по-малко, отколкото в България. Където в морето плува риба, вместо найлонови торбички. А пътя до там е без дупки..

Inform,05.07.08

Европа ни предупреди за екокатастрофа в Черно море

Български води

BlackSea-online.com project

Съветът на Европа предупреди черноморските страни за опасност от екологична катастрофа в региона и призова към всеобща мобилизация, съобщи БНР.

Днес Черно море е близо до екологична катастрофа" заради прекомерната експлоатация на ресурсите му, натрупването на органични остатъци и изхвърлянето на токсични отпадъци, предупредиха авторите на доклад, представен пред Парламентарната асамблея на Съвета на Европа в Страсбург.

Според документа индустриализацията на крайбрежните градове и разливането на токсични и радиоактивни вещества в морето „са създали безпрецедентно замърсяване".

ПАСЕ прие декларация, в която призовава крайбрежните страни (България, Грузия, Румъния, Русия, Турция и Украйна) да засилят сътрудничеството помежду си за справяне със ситуацията.

Шестте държави са страни по Конвенцията от 1992 г. за опазване на Черно море от замърсяване, но въпреки това усилията им остават недостатъчни, посочиха още авторите на доклада.

Според представените данни всяка година от Дунава в Черно море се вливат 280 тона кадмий, 60 тона живак, 4 500 тона олово, 6 000 тона цинк, 1 000 тона хром и 50 000 тона въглеводороди.

Inform,24.06.08

Петната се приближават

Нефтените петна се приближават към варненските плажове. Те вече са достигнали на разстояние 100-150 метра от пясъчните брегове, твърдят служители от Централния плаж.

След разлива, станал преди три дни в района на Корабостроителницата, всеки ден четири нефтосъбирача под ръководството на ИА Морска администрация се опитват да предотвратят достигането на нефта до брега.

В същото време служители на Гражданска защита правят непрекъснати проверки по плажовете и в района на пристанището за опасното вещество. Според тях официалната информация за разлетия нефт не е вярна, тъй като съобщава за десет пъти по-малко количество от действителното.

В последните дни морската вода има силен мирис на мазут. В същото време вече три дни рибарите от района не излизат в морето.

Припомняме, че вчера капитан Богдан Богданов - директор на Морска администрация каза, че плажовете не са замърсени, а експертите на администрацията ежедневно извършват проверки по този повод.

По думите му информацията, че нефтени петна са достигнали на 100-150 метра от брега е също невярна. Той е категоричен, че във Варненския залив няма нефтени петна.

Богданов участва в операцията лично и е уверен, че през изминалите дни нито веднъж не е виждал петна от опасното вещество в залива. Той каза още, че всеки ден се правят снимки на обследвания район.

Inform,27.06.08

Морето без българи

Дерат по 60 лева дневно от семейство за сянка на плажа

Родното море ще остане без българи през това лято. Малцината желаещи да събират тен по Черноморието ни ще трябва да резервират сами хотели или да се борят за вниманието на чужди компании. Причината е, че големите български туроператори отказват да предлагат летни ваканции на морето ни. Това съобщи Гриша Костов от "Алфатур" . Причините за отлива на компаниите от курортите ни са комплексни. Родните туристи и без друго вече предпочитат плажовете на съседите от Гърция и Турция. Обслужването там е по-добро, цената почти същата, а и липсва презастрояването, типично за родните ивици. Освен заради по-малкото кандидати летните почивки у нас ще са тема табу и заради високите цени за местните туроператори, както и некоректността на някои хотели, обясни Костов. Българските хотели предлагат ваканциите на чуждите туроператори с отстъпка до 50%. В същото време за българските им колеги намалението е едва 10%, твърди Костов. Докато не престанат да гледат на българите като на "втора ръка" туристи и резервен отбор, ситуацията няма да се промени, категоричен е той. Разходите на четиричленно семейство само за чадъри и шезлонги са между 48 и 60 лв. на ден. Почти никъде извън България няма такива такси , добавя Костов.
Заради всички тези причини 60% от българите няма да почиват през лятото на морето ни, сочи анкета . 42% от тях предпочитат чужди плажове, а 18% - други места за отдих в страната. 28% все пак ще опънат хавлията си на родното море, като само половината смятат, че все още това може да се случи на непрезастроени ивици. 9% от анкетираните няма да почиват, а 3% още не са взели решение.

Inform,28.06.08

Ново замърсяване в Черно море

черно море замърсяване

BlackSea-online.com

Специалистите от портала за космически мониторинг BlackSea-online.com отново регистрираха замърсяване във водите на Черно море, близо до българския бряг.

При проверка на сигнали от сателитни снимки едва 15-20% от случаите на замърсяване с нефт се оказват действителни
Морска аминистрация

Въз основа на сателитни снимки на акваторията на Черно море от 16 юни експертите са установили изтичане, образувало петна по повърхността.

Част от тях са на около 30 км. от българския бряг.

Уточнява се, че в района на замърсяването се вижда плавателен съд.

Inform,19.06.08

Туризъм в Бг

Скъпотия държи празни хотелите

Надя Панкова

Ресторантьори водят гостите си на вечеря при конкуренти



Скъпотия още от началото на летния сезон опразни морето. Български летовници не смеят да припарят по родното Черноморие заради високите цени и недовършените строежи, показа проверка на "Стандарт". Въпреки хубавото време по курортите ни в момента не може да се чуе родна реч, оплакват се от персонала на хотелите. Служителите обгрижват предимно подранили немски и руски туристи с ниски пенсии. Къмпингите и бунгалата са празни почти във всеки курорт, а хотелите са наполовина пълни. Някои от станциите дори не са отворили врати заради липсата на клиенти и използват времето за ремонти на фасадите. Част от неподготвените за инвазия на летовници пък пребоядисват и освежават стаите и коридорите, въпреки че имат клиенти на етажа.
Хитри хотелиери пък са измислили идеален вариант да приютят и нахранят гостите си, без да отварят ресторанта си и да плащат заплати на готвачи и келнери. Собствениците на ваканционните постройки осигуряват хапването на клиентите си, като ги пращат в ресторантите на съседни хотели. Така се оказва, че за да спестят пари преди старта на сезона, конкурентите си помагат. "Какво да правим? Не може да наемем персонал, като гостите ни не са и 50 души", обясняват хотелиери. В момента по станциите има само млади семейства с невръстни деца от Германия, както и познатите от близкото минало "руски групи" от дами пенсионерки. Ако клиентите обаче не са си осигурили пълен пансион и нощувка, морето ще им излезе доста солено, дори ако пазаруват от малки магазинчета. "Не само строежите и ремонтите гонят българските летовници. Вижте ни цените по магазините. Няма как да се придържаме към тези в столицата или другите градове, тъй като печелим само през лятото. Цените по обикновените супермаркети на морето могат да разтреперят не само пенсионерите. Обикновените солети се харчат от 80 стотинки до левче, а чипс не може да се намери под 2,50 лв. Вината, които в столицата се харчат от 4-10 лева, на морето излизат от 8-20 лв. Най-малката бутилка българско вино от 300 мл пък е 3 лв., показа проверка на "Стандарт". Безалкохолните също вървят по около 3 лв. за литър. Месните деликатеси и най-обикновените кренвирши гонят цени, близки до тези на екзотичните меса от щраус, шегуват се клиенти. Единствена утеха за морските гости са цигарите, които заради акциза не надвишават обичайната си цена. И това лято повечето българи ще отдъхват на чужд пясък. Предпочитаните дестинации са Турция и Гърция. "Миналата година бяхме на море в Турция, където освен доброто обслужване ни излезе и много по-евтино отколкото тук", разказват летовници. Основен мотив за бягство в чужбина са солените цени, които са по-подходящи за евробратята ни, и непрекъснатите строежи, които загрозявали гледката, признават летовниците.

Inform,07.06.08
*
Световни хотелски брандове ще спасят качеството на туризма у нас

Албена празна в разгара на сезона

Винят европейското по футбол за малкото летовници

ЛИЯНА ПАНДЕЛИЕВА

11 ч. сутринта - плажът на Албена. Малко по-нагъсто са хората край басейните, но и те не заемат осигурените шезлонги, включени в цената на пакета.

Курортът Албена е пуст като след евакуация. В това се убеди „Монитор". Независимо в коя част на деня, улиците на курорта, заведенията, атракционите за деца, баровете, градинките, магазините са празни. Дори в най-приятните часове на деня е рехаво заета само най-предната линия на плажовете, а повечето чадъри самотно хвърлят сянка.
Ситуацията е такава, въпреки че в курорта се случва спартакиада, на която присъстват над 2 хиляди гости. Местните винят европейското по футбол за отлива на гости.


Снимки Авторът

Хенинг Крипендорф е убеден, че само налагането на световните брандове ще възвърне качеството на продукта. Но няма да разреди гъстотата на сградите по Черноморието.

Вярно е, че е много, много рехаво, празно е, но така се почива много приятно и спокойно, усещането е за щастлив семеен курорт - разкри пред "Монитор" положителна страна на ситуацията Анелия Крушкова, председател на Държавната агенция по туризъм (ДАТ). Тя бе убедена, че записванията за курорта са вървели много добре, а от всичките ни черноморски центрове само Албена е била напълно готова за летния сезон още месец преди началото му. Единствено там се предлага и т.нар. super all inclusive пакет, който включва и шезлонга, и чадъра на плажа.
Дори през юли да се напълни догоре, допълни Крушкова, това няма как да спаси сезона. И ако българите се насочват към вътрешността на страната, къде са чужденците? Реторично се запита председателят на ДАТ. Въпреки увеличения брой на туристите през летния сезон, поради огромната леглова база и през този сезон мнозина хотелиери ще останат неудовлетворени. Основните оплаквания на гостите според Крушкова са от лошото обслужване и от храната.
По време на организираната от Националната асоциация по СПА и уелнес конференция в Албена директорът на "Сигма кепитъл" Хенинг Крипендорф сподели, че само налагането на утвърдени международни брандове хотели е част от разрешението на сегашната драма по морските курорти. Корпоративното обучение на персонала и налагането на единни стандарти за качество на всички задължителни услуги гарантира завръщането на клиентите.
Като доказателство за патовото положение на черноморските ни центрове Хенинг показа снимки от космоса на популярни наши комплекси, които се намират в Google Earth. От фотосите е видно, че дори най-мразеният испански курорт заради неговото презастрояване изглежда като рехава градина пред нашите морски комплекси, част от които са вкарани в индустриалните зони на съответните райони. Над 50% от всички туристи вече се консултират с интернет и търсят снимки, преди да поемат към съответната дестинация.
Имаме проблем със здравия разум, призна Хенинг и допълни, че хотелите никнат като полудели гъби и който е инвестирал в тях, е добавял само легла, но не е мислил за обслужване, забавления и за цялостен стандарт. Затова първоначалното решение е въвеждането на стандарти, които засега се предлагат единствено от брандираните хотелски вериги.
Колко празен е курортът Албена в средата на юни, е само един от знаците какво да очакват и останалите ни морски курорти в идните лета.

Inform,14.06.08